Det er ikke uden grund, at Gamescom er en af de mest interessante og største messer her i landet. Det høje besøgstal kombineret med den status som verdens største computer- og videospilmesse, som man har opnået i årevis, er nu en garanti for succes, som ikke bør undervurderes. Presset på udstillerne er tilsvarende stort; ingen ønsker at forsvinde i mængden eller skuffe deres egne fans med det præsenterede indhold – det er trods alt en global milliardforretning med masser af konkurrence og endnu mere kreative svar fra andre virksomheder. Selv om fokus her naturligvis var på indholdet af præsentationerne og det indhold, som producenterne præsenterede, er et kig på udstillingsstandene særligt interessant for eksperter.
Produkter fra BAS-Innovation var også repræsenteret, da vores praktiske og reklameflade kuber for eksempel blev brugt og var i stand til at give stande med merværdi.
Med omkring 373.000 besøgende fordelt på messedagene formåede Gamescom endnu en gang at sætte rekord. Det er indlysende, for hobbyen “gaming” er jo populær på tværs af generationer og tiltrækker derfor både spillere, der bare hurtigt vil demonstrere deres evner på konsollen i fodboldsimulatoren i ny og næ inden fodboldtræningen, samt dem, der har store dele af deres hverdag foran de virtuelle maskiner.
Hvad Gamescom tilbyder, er utroligt varieret. Fokus er selvfølgelig på de store udgivelser fra de største videospilproducenter. Nye spil introduceres, interessante variationer udgives, og der reklameres for et kæmpe program. Alene det er et kæmpe show, som tiltrækker mange fans. At stå i kø i timevis for blot et par minutters spilletid er ikke et problem for de fleste besøgende, og de accepterer det med glæde.
Men der er også meget at se omkring det. Fra underholdningsprogrammet i form af store e-sportsscener, amatørturneringer for besøgende til kendte personligheder, der tiltrækker horder af fans, er Gamescom en kæmpe publikumsmagnet.
Det, der også adskiller Gamescom, er blandingen af tilgængelige stande. Fra racersimulatorer til rollespil og skydespil – alt var repræsenteret igen i år. Det har ofte vist sig, at både giganterne i branchen og indieproduktionerne ikke er blege for at bruge mange penge på at tilbyde fans en attraktiv spiloplevelse.
Fra kraftfulde computere og konsoller til at teste alfa- og betaversionerne til de utallige giveaways var der intet mere, som fans og spilentusiaster kunne have forventet. Det gælder både de reklamegaver, der er implementeret direkte i det nye gaming-setup, og det, der måske allerede er endt i en af Kölns skraldespande på vej hjem.
Gamescom er hvert år særligt tiltrækkende, når det gælder messebyggeri, for her er der meget at se på. Også her blev der sjældent sparet, for branchen er kendt for at opføre store og imponerende bygninger for at formidle indtryk til så mange beskuere som muligt via storskærme og figurer af spilheltene. Det er især imponerende, hvor godt ens eget tema bliver implementeret i standen år efter år, samtidig med at der bliver reklameret for det.
Detaljerne er designet til at give spillerne en god oplevelse, og det er præcis her, vores flade kuber dukker op. Disse giver flere fordele, da de også fungerer som reklameplatform, mens sædet også kan bruges. Desuden kan man sidde på den fra alle sider, selv når der er meget trængsel – den lave højde gør det stadig muligt for andre besøgende at se hen over den, der sidder, så den fortsætter med at formidle de ønskede indtryk til så mange besøgende som muligt. Sidst, men ikke mindst, er en smule siddekomfort altid velkommen for messebesøgende, ideelt så længe som muligt på standen og et ideelt reklamebudskab.
En spilpioner, der har satset på de flade kuber fra BAS-Innovation, er Rockfish Gaming. Den lille indie-spilproducent har på snedig vis integreret dem i det samlede system og præsenterede dermed sit eget spil Everspace 2. Der var tryk på firmalogoet. De flade kuber var fordelt på spilstationer med fire computere med rigtige stole til hver. Venner af spiltesterne og andre tilskuere havde mulighed for at kigge dem over skulderen og deltage direkte i spillet.
Selvfølgelig blev der også lagt billeder af vores Flatcubes ud på de sociale medier ved at introducere standen der. Det er svært at forestille sig bedre reklame, der også fungerer som et element af messedesign!